5 Nisan 2009 Pazar

Seyit Rıza

1 yorum
Seyit Rıza (Seyid Rıza ya da Pir Sey Rıza (d. 1863 Lirtik - ö. 18 Kasım 1937 Elazığ), Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk dönemlerinde Dersim İsyanı 'nın liderlerinden olduğu ileri sürülerek idam edilen aşiret lideri.
1863'te Dersim'in Lirtik köyünde Şeyh Hesenan aşiretinin Yukarı Abbasan kolundan Seyit İbrahim'in oğlu olarak doğmuştur.
Çatışmadan sonra barış görüşmeleri yapmak üzere Erzincan'a çağrılmıştır. Ancak 5 Eylül 1937'de orada (72 Dersimli ile birlikte) tutuklanmıştır. 5-13 Eylül 1937'de Elazığ’a götürülüp askeri mahkemede yargılanarak idama mahkum edilmiştir.
O dönemdeki yasaların 75 yaşını geçkin kişilerin idamına izin vermemesinden ötürü yaşı küçültülen Rıza, oğlu Resik Hüseyin, Şehanlı Aşiret reisi Seyd Hüsen, Yusufan Aşiret reisi Kamer'in oğlu Fındık, Demanan Aşiret reisi Cebrail'in oğlu Hasan, Kureyşan Aşiret reisi Ulkiye'nin oğlu Hasan ve Mirza Ali'nin oğlu Ali ile birlikte idam edilmiştir.
İdam günü, darağacında
Evlad-ı Kerbelayız, hatasızız, ayıptır, zulümdür cinayettir
diyerek celladı kenara itmiş ve sandalyeyi tekmeleyerek idamını kendi gerçekleştirmiştir.
Çatışmaların birinde de oğlunu yitirmiştir. Bu nedenle, Mı kılitê kou kerd vind (Ben dağların anahtarını yitirdim) diyerek yakarmıştır.




Read full story

Waneyên Rastnivîsa Zimanê Kurdî

0 yorum
Alfabeya Kurdî ya Latînî ji bo nivîsandina çend zaravayên kurdî tê bikaranîn.
Di nivisîna zaraveya Kurmancî de tîpên Latînî, Kîrîlî û Erebî tên bikaranîn. Ji van alfabeyan yê herî zêde tê bikaranîn û ji aliyê nivîskar, hunermend, rojnamevan û rewşenbîran ve hatiye pejirandin tîpên Latînî ye.
Alfabeya Latînî, alfabeyeke fonetîk e, ango her tîpek îşareta dengekî ye û ji alfabeyên din baştir bersiva dengên zimanê kurdî dide. Hejmara tîpên alfabeya kurdî 31 in.
Celadet Bedirxan
Piştre alfabeya latînî ya Mîr Celadet Bedirxan ve çêkirin. Mîr Celadet, ji sala 1919an dest bi amadekirina xebata alfabeya latînî kirîye. Wî, di 15yê Gulana sala 1932an de di hejmara pêşîn ya kovara Hawarê de dest bi belavkirina alfabeya kurdî a latînî kirîye. Loma ji alfabeya kurdî ya latînî re "alfabeya Hawarê" yan jî "alfabeya Celadet Bedirxanî" jî tê gotin.
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -19-(811 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -18-(377 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -17-(352 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -16-(321 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -15-(398 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -14-(335 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -13-(756 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -12-(468 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -11-(456 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -10-(1628 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -9-(1560 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -8-(1733 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî -7-(1661 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî 6(1793 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî 5(1788 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî 4(1627 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî / Zaravayê Kurmancî 3(1678 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî-Zaravayê Kurmancî-2(2049 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersa Zimanê Kurdî-Zaravayê Kurmancî-1(4025 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 42(7695 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 41(4921 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 40(4365 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 39(3872 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 38(3789 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 37(3396 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 36(4189 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 35(3185 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 34(3023 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 32(3056 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 31(3043 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 30(4680 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 29(4206 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 28(4170 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 27(4223 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 26(4578 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 25(2347 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe dersler -24(2372 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe dersler -23(2316 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler- 22(2459 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 21(2190 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 20(2715 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 19(2537 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe Dersler - 18(3781 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Tewîneka peywendî = İsim tamlaması (genitiv) Kürtçede Türkçenin tersi önce tamlanan, sonra tamlayan gelir.(3588 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Bajarê me (3174 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Rêziman (dilbilgisi) (3182 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
ZIYARET (Serdan) (2719 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Pêhînî 1 (2463 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Her tişt ters diçe! (2250 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Wateya peyvên Kurdî (Kürtçe sözcüklerin anlamı) (3524 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Em bi telefonê wiha peyivîn(2420 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Wateya peyvên Kurdî (Kürtçe sözcüklerin anlami) (4438 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Rêziman(2418 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Rêziman / Kişi zamirleri üzerine kısa bilgi(6018 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Dersên Kurdî - Kürtçe eğitim(12632 okuma)Yazdırılabilir Sayfa
Read full story
 

My Blog List

Hello

Ortaya çıkan çeteleşme eğilimlerini erkenden tespit edememe ve yeterince tavır koyamama ikinci önemli stratejik yetmezliktir. Bu rolü güvenilir arkadaşlara bırakmak dogmatizmin diğer bir sonucudur. O kadar soylu değeri çarçur ederlerken, mutlaka fark edebilmeli ve dur diyebilmeliydim. PKK'nin bütün soylu çabalarına en büyük darbeyi bu yönlü gelişmeler vurmuştur. Adeta canavarlaşmış bazı kişiliklerin inanılmaz nitelik arz etmelerinin izahı güçtür. Büyük emeklerle hazırlanan yapının bu öğelere kolay teslim olması daha da anlaşılmaz konudur. Bendeki müthiş arkadaşlık anlayışı hep en iyisini yaparlar, en dürüstüdürler, ellerinden gelmeyecek iş yoktur, çağdaş havarilerdir biçimindeki dogmatizme varan inanış bu gelişmelerde etkili olmuştur. Geç uyandık. Tam uyandığımızda veya fark ettiğimizde, stratejik olarak hem zaman hem büyük çabaların ürünü başta genç savaşçılar, halk, maddi ve manevi birçok değer kaybedilmişti.1992-1993 derslerini daha derinliğine çıkarmalıydım. Irak-Kuveyt krizi ile 1991'de ülkedeki gruplarla olmak daha doğru olacaktı. 1982'lerde yapmadığım işi, atmadığım adımı bu sefer yapma ve atma biçiminde olmalıydı. Ortadoğu çalışmalarını ikinci plana bırakmak gerekirdi. Fakat aynı yaklaşım, yoğun takviyeler altından başarıyla kalkılacağına beni inandırmıştı. Binlerce nitelikli kadro içinden mutlaka sürece cevap verenlerin çıkacağı hep beklenmişti. Fakat hareketin bağrındaki çetecilik ve sorumsuz merkezi yaklaşım tüm katkıları boşa çıkarıyordu. Tarih göz göre göre başarısızlığa götürülüyordu. Disiplin ve fedakarlıkla fazla değer kurtarılamaz, görevler başarılamazdı. 1992 sonlarındaki Osman Öcalan'ın YNK ile boyun eğmeyi andıran uzlaşması, Murat Karayılan ve Cemil Bayık'ın intiharvari çabaları tesadüfen birleşerek sürecin daha büyük kaybını önledi. Köklü ders çıkarılması gereken nokta buydu. Ülke içi ihmal edilmemekle birlikte, merkezi kadro yapısının köklü çözümüne ihtiyaç vardı. Bunu Suriye üzerinde yeni okullar açmayla telafi etme ve aşırı tekrarlama çalışmaları beni oldukça tıkadı. Çabaların anlamı pek kalmamıştı. Bizzat müdahaleyi yapmada geç kalmıştım. O kadar değer kaybından sonra yönelmeyi kendime yediremiyordum. Tıkanmayı askeri değil, siyasi yollardan açma deneyimi daha anlamlı geliyordu. Askeri yönelim toptan intihara götürebilirdi. Siyasi çalışma ise, daha potansiyelli hareketi mümkün kılabilirdi. Yapıda tekdüzelik sürdü. Aynı tarz çalışmalar KONGRA GEL dönemine kadar yansıdı. Son iç bunalımların kökeni aslında ülkeye gidiş ve orada üsleniş, çalışma tarzı ve temel taktik anlayışların bir devamından ibarettir. Özeleştiriler anlamlı yapılmamıştı. Eski kişilik ve çalışma tarzında ısrar vardı. Bu da her zaman ve her yerde anlamsız kayıplara, yerine getirilemeyen görevlere, acılara ve sonuçta tasfiyelere yol açmaktan öteye gidemezdi.İkinci yaşam dönemi devlet odaklı olduğundan, ama daha henüz yitirilmemiş komünal demokratik duruş özelliklerinden ötürü çelişkiliydi. Sonucu bu çelişkilerin boğuşması belirleyecekti. 15 Şubat 1999 aynı zamanda devlet odaklı yürüyüşe ölüm darbesi indirmişti. Eğer devlet odaklı particilik, devletçilik bir hastalıksa, o halde 15 Şubat 1999'da tüm kapitalist dünya devletlerinin bana vurduğu darbe aynı zamanda üçüncü doğuşum için bir ilaç, bir ebelik rolünü oynayacaktı.Üçüncü yaşam dönemi, eğer adına ve özüne yaşam denilebilecekse, 15 Şubat 1999'dan sonuna kadar gidilebilecek aşama olarak ayrıştırılabilir. Belirgin niteliği, genelde devlet odaklı, özelde kapitalist modern yaşamdan kopuşla başlamasıdır. Tekrar yaban yaşama koşmuyorum. On bin yıl öncesine gidecek değilim. Ama insanlığın bazı temel değerlerinin o yıllarda gizli olduğu da kesindir. Uygarlığın bin bir hile ve zorbalıkla kestiği o dönem insanlığı bilimsel teknik seviyeyle bütünleştirilmedikçe, insanın gerçek kurtuluşu, özgürlüğü mümkün olamazdı.Uygarlık ve devlet odaklı yaşamdan kopmak gerileme değildir. Tersine doğadan ölümcül kopuşa, kan ve yalana dayalı şişirilmiş iktidar kişiliğinden vazgeçme belki de en temelli sağlığa kavuşma imkanıdır. Hastalıklı toplumdan sağlıklı topluma, sıkboğaz, obez, çevreden kopmuş, bir nevi kanserleşme olan aşırı şehirleşmiş toplumdan ekolojik topluma, tepeden tırnağa otoriter ve totaliter devletli toplumdan komünal demokratik ve özgür eşit topluma doğru bir yöneliş söz konusudur. Avcı kültürüyle hayvan katliamına, uygarlığın insan katliamına, kapitalizmin doğa felaketine yol açan zincirleme halkasından kurtulma yeni bir insanlığa kapıyı aralayabilir. Hayvanlarla dost, doğayla barışmış, kadınlarla dengeli güç yapısına dayanan, barışçıl, özgür eşit, aşklı yaşam, bilim ve tekniğin gücünü savaş ve iktidarın oyuncağı olmaktan çıkarmış ahlaklı politik bir kişilik, beni, en azından ENKİDU'yu şehre ve devlete bağlıyan çekim gücü kadar çekiyor, anlamlı kılıyor. Tek kişilik tutukevinin yarattığı bir özlemden kesinlikle bahsetmiyorum. Büyük bir düşünsel, ruhsal paradigmadan bahsediyorum. Kategorik yaklaşımdan, büyük güce tapınmadan, çağın, tüm uygarlıkların kan lekeleri altında parıldayan yaldızlı yaşamlarından gerçekten hem bıktım hem nefret ediyorum.Çocukken genlerime işlemiş avcı kültüründen ötürü gözümü kırpmadan başlarını kestiğim, kopardığım, kurnazca avladığım kuşlardan, vurduğum hayvanlardan özür dilemekle başlamak istiyorum yeni yaşam dönemime. En büyük saadetin kaşaneli köşklerde değil, yeşil çevreli kulübemsi mekanda yaşandığına inanıyorum. Doğayı tüm renkleri, sesleri ve anlamları içinde dinleyerek, bütünleşerek yaşamın erdemine ulaşılacağına inanıyorum. Gerçek ilerlemenin dev kentlerden ve iktidar otoritelerinden geçmediğine, tersine bunların en büyük hastalık kaynağı olduğuna; buna karşın eski köyü de, yeni kenti de aşmış, ekolojik yerleşimi bilimin ve tekniğin en son verileri ile karşılayan bir mekansal yaşamın gerçek devrim olduğuna inanıyorum. Aradaki kocaman uygarlık yapılarının insanlığın mezarı olduğuna inanıyorum. Bir gelecek yürüyüşü olacaksa, bu gerçekler temelinde olursa anlamlı ve yürümeye değer olduğuna inanıyorum.Hiyerarşik devletçi sınıf uygarlığından kopmak en büyük özeleştiridir. Bunu başaracağıma inanıyorum. İnsanlığın çocukluğuna, emekçilerin, halkların unutturulmuş tarihine, kadınların, çocukların ve çocuk ihtiyarların ütopyalarındaki özgür eşit dünyalarına katılmayı, başarıyı orada sağlamayı daha çok istiyorum.Bunların hepsi ütopya. Ama bazen ütopyalar mezardan beter yapılar içindeki yaşamın tek kurtarıcı esinidir. Günümüzdeki mezarlardan beter yapılardan tabii ki öncelikle ütopyayla çıkış yapılacaktır. Durumum hiçbir insana benzemiyor. Benzemesini de istemiyorum. Daha iyi anladığıma, hissettiğime göre iyi yoldayım. Anlamın ve hissin yaşattığı bir insan en güçlü insandır. Büyüklere benzeme günahını bir daha işlemeyeceğim kesindir. Zaten benzemeyi ne çok istedim ne de becerdim. İnsanlığın geçmişi daha gerçektir. Ona saygılı olacağım ve yaşamı orada arayıp bulacak ve yeniden başlatacağım. Gelecek bu çabaların işleyiş halinden başka bir şey değildir.Hep kendimi mi düşünüyorum? Değil. Savunmam tüm insanlık için bir şeyler öğretebilir. Yeniden yapılanmış PKK bütün soylu arkadaşlarımı, anlam gücü ve iradesi olan yoldaşlarımı birleştirebilir. KOMA GEL tüm Kürdistan halkını ve dostlarını demokratik bir çatı olarak toparlayabilir. Yaşamımıza, ülke ve toplumumuza rasgele saldıracaklara karşı HPG iyi bir savunma savaşı verebilir; anlayışsız, zalim ve haksızdan hesap sorabilir. En soylu kadınlarımız tüm zamanların tanrıça olgunluğu, anlayışlılığı, melek saflığı ve azizeliği ve Afrodit güzelliğini kimliğinde bütünleştiren PAJK'da birleşebilir.Bu savunmayla temel insanlık anlayış ve idealimi uygarlığın son temsilcisi olarak hayli gururlu ve kendinden emin AB'nin yargı organı AİHM'e sunarken, olumlu beklentilerden ziyade, sistemin kar büyücülüğüne alet olmaktan öteye bir rol oynamayacağından ötürü üzüntülerimi belirtebilirim. Daha demokratik, özgür ve adil toplum dileklerimle saygılarımı sunarım.27 Nisan 2004Tek Kişilik Tutukevi/ Mudanya/ BursaAbdullah ÖCALAN

Mezopotamia History © 2008 Business Ads Ready is Designed by Ipiet Supported by Tadpole's Notez